ریمپ چانگان ایدو EADO
ارتقاء عملکرد چانگان ایدو با تخصص تیونینگ طاهری
چانگان ایدو یکی از سدانهای کمتعداد و خاص بازار ایران است که با وجود طراحی جذاب و امکانات قابل قبول، به دلیل محدودیت واردات و عرضه محدود، کمتر شناخته شده باقی مانده است. این خودرو با موتور ۱۶۰۰ سیسی سری Bluecore و گیربکس ۴ سرعته، در شرایط عادی رانندگی عملکردی نسبتا آرام دارد، اما بسیاری از مالکان از کندی واکنش پدال گاز و گیربکس گلهمندند.

با ورود تیونینگ طاهری به ماجرا، این نقاط ضعف تا حد زیادی برطرف میشوند. متخصصان این مجموعه با بهینهسازی نرمافزار ایسیو دلفی چانگان ایدو، رفتار موتور و گیربکس را هماهنگتر کرده و واکنش خودرو را به دستورات راننده به شکل محسوسی بهبود میبخشند.
تغییراتی که پس از ریمپ چانگان ایدو تجربه میکنید:
♥ شتاب اولیه پرانرژیتر: آغاز حرکت از حالت سکون سریعتر شده و حس لختی خودرو کاهش مییابد.
♥ تعویض دنده هوشمندتر: گیربکس با دقت بیشتری به درخواست معکوسکشی پاسخ میدهد.
♥ کشش بهتر در سربالاییها: افزایش محسوس گشتاور، به ویژه در مسیرهای شیبدار.
♥ رفع تاخیر پدال گاز: واکنش دریچه گاز سریعتر و هماهنگتر میشود.
♥ کاهش صدای ناک سر گاز: با اصلاح جداول احتراق، این صدای آزاردهنده حذف میشود.
♥ بهبود شتاب صفر تا صد تا حدود ۱ ثانیه: رانندگی روانتر و پرانرژیتر.
♥ امکان حذف خطای کاتالیست: در صورت حذف کاتالیست، خطای مربوطه به طور کامل برطرف خواهد شد.
چرا تیونینگ طاهری برای چانگان ایدو بهترین انتخاب است؟
- دسترسی به تجهیزات اورجینال برنامهریزی ایسیو
- تجربه بالای کار با خودروهای چینی و اروپایی
- انجام تست و بهینهسازی در شرایط واقعی جاده
- رعایت کامل اصول ایمنی موتور و گیربکس
با ریمپ تخصصی تیونینگ طاهری، چانگان ایدو شما از یک سدان آرام و متوسط به خودرویی سریعتر، پاسخگوتر و لذتبخشتر تبدیل خواهد شد.
مزایای چانگان EADO
- طراحی ظاهری مناسب
- آپشن های مناسب
- قطعات موتوری مشابه با مدل CS 35
- موتور ۱۶۰۰ سی سی با توان قابل قبول
- سانروف
- کامپیوتر سفری
- خروجی ۱۲ ولت جداگانه
- تعادل مناسب در سر پیچ (به دلیل وزن بالا)
معایب چانگان ایدو EADO
- عرضه کم
- لوازم یدکی محدود بخصوص در بخش ظاهری و تریم داخلی
- بازار دست دوم بسیار ضعیف
- تاخیر پدال گاز
- تاخیر گیربکس در معکوس کشیدن
- فقدان کروز کنترل
- عدم ارائه تهویه مطبوع اتوماتیک
- فقدان چراغ سقفی برای سرنشینان عقب
- وزن بالا نسبت به توان موتور (اتاق برای موتور سنگین است.)
مشخصات فنی ایدو
موتور این خودرو از نوع ۱۶۰۰ سی سی با کد H16NA می باشد که شرکت چانگان به این سری از موتورها بلوکور Bluecore می باشد. این موتور با نسبت تراکم ۱۰٫۵ به یک و استفاده از سیستم زمانبندی متغیر سوپاپه دوگانه DVVT دارای توانی معادل ۱۲۲ اسب و ۱۶۰ نیوتن متر می باشد.(در نمودار زیر عدد ۹۲ کیلووات ثبت شده است.)
استفاده از زنجیر تایم به جای تسمه تایم از جمله نکات مثبت این خودرو می باشد که سرویس و نگهداری آن را در این قسمت کاهش می دهد. البته باید توجه داشت میزان خلاصی زنجیر توسط یک تنظیم کننده روغنی کنترل می شود. بنابراین سرویس به موقع روغن در این موتور از اهمیت بالایی برخوردار است.
علی رغم توان مناسب موتور اما گیربکس ۴ سرعته و وزن قابل توجه ۱۳۲۰ کیلوگرمی موجب کندی این خودروشده است. در تیونینگ طاهری با ریمپ چانگان ایدو ، تلاش شده تا به کمک اصلاح برنامه ایسیو دلفی این خودرو (ایسیو آن با CS35 فرق دارد.) برخی از مشکلاتی که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد برطرف گردد.
به گفته مالکان خودرو در حین شروع حرکت حتی اگر پدال تخت شود، خودرو با کندی شروع به حرکت می کند و در هنگام نیاز به معکوش کشیدن با تاخیر این حرکت را انجام می دهد. به بیان دیگر گیربکس طبق فرمان راننده عمل نمی کند که این مشکل با ریمپ برطرف می شود.
از دیگر ایراداتی که در این خودرو دیده می شود صدای ناک در آغاز حرکت است. این صدا که شبیه صدای دنده مُرده است و به غلط صدای سوپاپ مشهور است به دلیل کیفیت پایین بنزین و بالا بودن عدد تراکم موتور اتفاق می افتد. نسبت تراکم موتور این خودرو نزدیک به عدد تراکم موتور TU5 است که حدود ۱۰٫۵ می باشد. این صدا ناشی از لغزش پیستون می باشد و در کاهش عمر موتور تاثیر دارد.
تاخیر پدال گاز نیز از دیگر ایرادات برنامه این خودرو می باشد، علت اصلی آن استفاده از دریچه گاز برقی می باشد و البته به دلیل عدم ارائه بنزین با کیفیت ، خودرو در هنگام دور گیری با تاخیر مواجه است. این مشکل نیز با اصلاح جداول عملکرد دریچه گاز در برنامه کامپیوتر خودرو اصلاح می شود.
مزایای ریمپ چانگان ایدو
- واکنش سریعتر گیربکس به معکوس کشیدن
- شروع به حرکت تیزتر و کاهش لختی شروع حرکت از سکون
- افزایش قابل توجه کشش و گشتاور در مسیرهای شیبدار (سربالایی ها)
- افزایش توان موتور تا ۴ اسب بخار
- افزایش واکنش پدال گاز
- رفع صدای ناک سر گاز
- افزایش شتاب صفرتاصد به میزان ۱ ثانیه
- افزایش سرعت نهایی (تاپ اسپید)
- حذف سنسور اکسیژن دوم در صورت حذف کاتالیست